De bekende computerwinkel 4Launch gaat zijn koers wijzigen. De situatie op de consumentenmarkt voor IT-producten is momenteel niet heel sterk. Daarom heeft 4Launch, onderdeel van Infotheek, besloten om te stoppen met hun reguliere verkoop en te focussen op de verkoop van refurbished en b2b-producten.

Infotheek Groep nam 4launch in 2015 over om een grotere groep consumenten en bedrijven te bereiken. Dit verliep niet geheel volgens plan. De slechte situatie op de markt troffen ook de andere concurrenten. Afuture, Norrod, Paradigit, Salland en Zercom werden ook getroffen door de slechte situatie op de markt.

Nieuwe koers

Infotheek heeft laten weten dat deze koerswijziging noodzakelijk is. 4Launch is noodlijdend en heeft een andere koers nodig. Volgens Infotheek lag dit plan er al op het moment dat het 4Launch overnam. Het nieuwe plan is dat er gefocust gaat worden op de verkoop van refurbished en b2b-producten. In deze categorie zal nog wel meer vraag zijn, in tegenstelling tot de consumentenmarkt waar 4Launch op focuste. Om kosten te besparen is besloten om de 4Launch-vestiging in Eindhoven te gaan sluiten en ergens anders opnieuw te vestigen.

COO (Chief Commercial Officer) Mirjam Roos meldt het volgende: “Bij de overname waren we van plan om een verkoopplatform voor b2b- en refurbished producten te verkopen. Ook hebben we een educatieportal voor b2e (red.: business 2 education) opgezet. Dit had als gevolg dat onze omzet met ongeveer 67 procent is gestegen”.

Personeel op de vestiging in Eindhoven worden op een andere locatie ondergebracht. Ook zal de logistiek worden uitbesteed aan de Infotheek-vestiging in Leiden. De wijzigingen zal verder geen invloed hebben op het personeel van andere Infotheek-onderdelen.